Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.04.2013 10:14 - Открийте разликите, манипулациите на християнските (библейските) филми 3 - Яков
Автор: ernest Категория: Други   
Прочетен: 4416 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 11.03.2014 12:24


Ако вземете някоя приказка, примерно за Али Баба и я гледайте екранизирана, къде анимация, къде като филм всяка различна версия ще бъде с малки или големи разлики и дори колкото по-разнообразна и обогатена е дадената версия е по-интересна. Приказките са измислени истории и за тях е напълно нормално да бъдат обогатявани по този начин, но когато се отнася за точни исторически събития или още повече за книга като Библията, това е кощунство и манипулация. 

Във всички, така наречени библейски филми направени по Библията е пълно с възмутителни несъответствия и те представляват мерзост пред Бог. На места това са измислени диалози, в които има частица от написаното в Библията, друг път тотално различни неща, дори артисти чийто външен вид е напълно несъответстващ за ролите, които играят. Повечето, а може би дори всички артисти  живеят живот, който е в пълна противоположност на морала, който изисква Бог - тоест те са грешници. Някои от тях членуват в тайни общества или окултни движения, които са мерзост пред живия Бог. Във филмите понякога се срещат и тайни символики или умишлени осквернявания, където всичко тотално се изопачава, както примерно случая със "сватбата на Астарта" от предния постинг за библейските филми по темата за филма "Йосиф" или филма "Соломон" (от първия ми подобен постинг), който благославя проститутката, която е майка на детето. 

Днес е ред на филма Яков от 1994 г. Историята на Яков може да бъде прочетена в книгата Битие от 25 до 35 глава. 

Още с първоначалните минути започват разминаванията. До третата минута има три разминавания в сравнение с написаното в Библията. Ще се спра на две от тях.

Още през първата минута във филма има буря и Исав пита някакъв човек:

"Авраам в безопасност ли е?"

А човекът отговаря:

"Да. Шатрата му е извън обсега на бурята."

Но истината е, че според Библията Авраам умира на 175 г. много преди Исаак да се ожени, а още по-малко да са се родили разнояйчните близнаци Исав и Яков.

image

 Исав говори с някого в началото на бурята като пита за Авраам

След това Исав още казва: "Ти върви напред. Аз ще проверя дали всички кладенци са покрити. Не искам до сутринта да се напълнят с пясък."

В Библията се споменава за кладенците, които са били изкопани по Авраамово време, че са били затрупани:

"и филистимците затрупаха и напълниха с пръст всичките кладенци, които бащините му слуги бяха изкопали в дните на баща му Авраама." (Битие 26:15)

По-късно отново се споменават кладенците:

"И отново Исаак изкопа кладенците, които бяха изкопани в дните на баща му Авраама и които филистимци бяха затрупали след смъртта на (баща му) Авраама; и ги нарече със същите имена, с които ги бе нарекъл баща му (Авраам). И като копаха Исааковите слуги в долината (Герарска), намериха там кладенец с текуща вода. Но Герарските говедари се караха с Исааковите говедари, казвайки: Наша е водата: затова Исаак нарече кладенеца Есен {Т.е., Каране.}, понеже се караха за него. После изкопаха друг кладенец, но и за него се караха; затова го нарече Ситна {Т.е., Вражда.}. Тогава той се премести от там и изкопа друг кладенец, и за него не се караха; и нарече го Роовот {Т.е., Широта.}, като думаше: Защото сега Господ ни даде пространно място, и ние ще се наплодим в тая земя." (Битие 26:18-22) 

След като Господ се явява на сън на Исак, той издига жертвеник и изкопава кладенец, но това умишлено е подминато във филма и вместо това е измислена някаква си там буря:

"И Господ му се яви през същата нощ и рече: Аз съм Бог на баща ти Авраама; не бой се, защото Аз съм с тебе, ще те благословя и ще умножа твоето потомство, заради слугата Ми Авраама. И той издигна там олтар и призва Господното Име; разпъна и шатъра си там, и там Исааковите слуги изкопаха кладенец." (Битие 26:24-25)

И една важна подробност. Този разговор за кладенците е напълно излишен и не на място. Всички кладенци в миналото са били закривани с камъни, независимо дали има буря или не. След ползването, за да не се изпарява водата са били покривани с камъни. Това, че са покривали кладенците с камъни го пише в Библията и може да се види дори на една малко по-късна сцена във филма. Специално за онагледяване съм направил снимка за илюстрация. Освен това в разговора Исав казва: "Аз ще проверя дали всички кладенци са покрити." Но в миналото кладенци е имало в най-добрия случай на няколко километра разстояние или да го кажа по-ясно - поне на 10-15 километра. Кладенците са били толкова на рядко, че хората са се карали за тях. Така, че Исав няма как да провери дори три кладенеца. Той би трябвало цял ден да обикаля от сутрин до здрач, за да провери три-четири кладенеца в по-добрия случай.

image

Яков отвалва камък на кладенец

В Библията се казва, че Исаак се оженил на 40-годишна възраст и съпругата му Ревека била много красива, но във филма е доста грозновата1:

"И местните жители го запитаха за жена му; а той рече: Сестра ми е; защото се боеше да каже: Жена ми е, като си думаше: Да не би местните жители да ме убият поради Ревека; понеже тя беше красива на глед." (Битие 26:7)

Забележете, че според хронологията в Библията току-що споменатия стих е години след случката с продажбата на първородството! А това, което в посочените кадри се случва би трябвало да е по-раншно събитие. Тоест тя да е млада и красива, но във филма е грозна и възрастна. Жените са се омъжвали най-често между 14 и 17 годишни, така че дори с големи синове на по 15-20 години тя все още би могла да е млада и красива. 

image

  И циганите да попитате ще ви кажат, че жената на Исаак от филма е грозна.

Няма да се спирам на всяко място, където са променили текста от Библията в различните диалози във филма, но все пак ще дам няколко примера. Историята около продаването на първородството срещу леща от страна на Исав е представена с измислена история около някакво болно момче (наречено "момчето на Гахана"), за което била лещата, което е добавена фантазия към тази случка.

Когато идва времето Исаак да благослови първородния си син Исав, думите в Библията, които казва на сина си и диалога от филма се различават:

Във филма Исаак казва с изискване на Исав да му убие най-хубавото животно в стадото (но според Библията няма такова нещо):

"Стар съм Исаве. И часът на смъртта ми наближава."

Исав: "Не татко."

Исаак: "Чуй ме. Вземи лъка си и ми улови дивеч. Убий най-хубавото животно в стадото. Сготви вкусно ядене и ми го донеси. След като се нахраня щети дам бащината си благословия."

Исав: "Недей татко."

Исаак: "Не спори. Време е, направи каквото ти казвам. Ако ли не ще си отида и няма да имаш тази възможност."

А ето и действителния текст от Библията и Исав не спори с баща си:

"Тогава той каза: Ето, аз вече остарях, не зная в кой ден ще умра;  вземи прочее, още сега оръжията си, тула си и лъка си, излез на полето и улови ми лов, сготви вкусно ястие, каквото аз обичам и донеси ми да ям, за да те благослови душата ми преди да умра.  (Битие 27:2-4)

Майката Ревека подслушва разговора на Исаак и Исав във филма и отива при сина си Яков и следва дълъг разговор:

Ревека: "Когато Исав се върне, баща ти иска да го благослови пред Господа."

Яков: "Да, той пръв излезе от утробата ти."

Ревека: "Но ти се държеше за петата му. Вие се родихте заедно! Заедно! Бог желае ти да продължиш потомството на Авраам. Не Исав."

Яков: "Нима. Той ли ти го каза?"

Ревека: "Когато бях непразна децата се блъскаха в утробата ми. Потърсих Божията помощ. Две племена има в утробата ти ми каза Той.2 Два народа ще произлязат от нея. И по-големият ще служи на по-малкия. Ти си този, когото обича Господ. Трябва да проумееш това."

Яков: "Не, не мога да сторя това на Исав. Вече му отнех наследството на първородния. Стига толкова."

Ревека: "Наистина ли не чувстваш призванието си? Не усещаш ли присъствието на Всевишния до рамото си? Донеси ми две3 ярета. Ще сготвя ядене за баща ти. Ти ще му го отнесеш, той е почти сляп. Ще ти даде благословията си."

Яков: "Не."

Ревека: "Нима не желаеш да получиш благословията на първородния син? Не искаш ли да продължиш рода на Авраам?"

Яков: "Не чрез измама."

Ревека: "Длъжен си да го направиш. Исав ще ни превърне в хетейци. Прави каквото ти казвам. Това е божията воля."

Малко по-късно след кадър, в който Исав стреля по яребици, а Ревека още готви, разговора продължава:

Яков: "Майко нима може от това да излезе нещо добро?"

Ревека: "Такава би трябвало да е била Божията промисъл. Инак Той щеше да направи Теб ловец, а Исав мъж, който да милее за племето си"

Яков: "Нищо няма да излезе, той ще ме хване за ръцете и ще разбере, че не съм Исав."

Ревека: "Тихо, ще стане."

Включвам думите според Библията:

"Тогава Ревека продума на сина си Якова, казвайки: Виж, аз чух баща ти да говори на брата ти с тия думи: Донеси ми лов и сготви ми вкусно ястие, за да ям и да те благословя пред Господа преди да умра. Сега, прочее, синко, каквото ти поръчам, послушай думите ми. Иди още сега в стадото и донеси ми от там две добри ярета и аз ще сготвя вкусно ястие за баща ти, каквото той обича; и ти ще го принесеш на баща си да яде, за да те благослови преди да умре. Но Яков рече на майка си Ревека: Виж брат ми Исав е космат, а аз съм гладък. Може би ще ме попипа баща ми, и аз ще се явя пред него като измамник, та ще навлека на себе си проклятие, а не благословение. А майка му рече: Нека твоето проклятие падне върху мене, синко; само послушай думите ми, и иди та ми ги донеси." (Битие 27:6-13)

image

  Исав и баща му, който го изпраща да убие животно преди да го благослови   

 
След като Исаак благославя сина си Яков и другия син Исав разбира това, много се ядосва. По някое време той разговаря с някого и казва, че след смъртта на баща си ще убие брат си Яков, но майка му Ревека дочува тези думи. Тя казва на сина си Яков, че трябва да замине и да си потърси жена (той е на около 45-50 години) от дома на брат й4. Във филма Яков тръгва с една камила и четири мулета, но е проследен от бащата на съпругата на брат му Исав (хета Веири според филма), който иска да го убие. Това са свободни съчинения. По някое време дори Яков решава да го изчака и да го убие. Опъва тетивата на лъка, но се отказва.

image

   Яков се приготвя да изстреля стрела срещу преследвача си

След това при една стръмнина Яков изгубва товара и превоза си, което никак не отговаря на написаното в Библията. Така той остава без нищо.

image

  Във филма Яков пътува с четири магарета и една камила и оставя три магарета и камилата да му ги вземе хета Веири, а последното му магаре пада в пропастта

Следва случката със съня на стълбата слизаща от небето във Ветил, по която се качват и слизат ангели на чийто край стои Бог. Във филма обаче не е сън, но видение и не са показани ангели, които да се качват или слизат по нея, а още по-малко Бог:

"И сънува, и ето стълба изправена на земята, чийто връх стигаше до небето; и Божиите ангели се качваха и слизаха по нея. И Господ стоеше над нея..." (Битие 28:13)

image

      Празната стълба във филма, по която няма ангели и няма Бог

 На другия ден Яков издига камъка, на който е спал и го помазва с масло, но във филма той няма нищо и само поставя ръка върху камъка и дава обет да дава десятък на Господ:

"А като се събуди Яков от съня си, рече: Наистина Господ е на това място, а аз не съм знаел. И убоя се, и рече: Колко е страшно това място! Това не е друго освен Божий дом, това е врата небесна. На сутринта, като стана Яков рано, взе камъка, който си беше турил за възглавница, изправи го за стълб, и изля масло на върха му. И наименува онова място Ветил5, а преди името на града беше Луз. Тогава Яков се обрече и каза: Ако бъде Бог с мене, и ме опази в това пътуване, по което отивам, и ми даде хляб да ям и дрехи да се облека, така щото да се завърна с мир в бащиния си дом, тогава Господ ще бъде мой Бог, и тоя камък, който изправих за стълб, ще бъде Божий дом; и от всичко, що ми дадеш, ще дам десетък на Тебе." (Битие 28:16-22)

Разбира се думите на обричането във филма също се различават. Пропуснати са някои неща, като примерно: "и тоя камък, който изправих за стълб, ще бъде Божий дом".

image

Яков и камъка, който няма с какво да помаже

Следва срещата с овчарите и Рахил (дъщерята на Лаван) при кладенеца. Има сериозно разминаване в диалога с тях и текста в Библията. В Стария завет пише:

"И Яков каза на овчарите: Братя, откъде сте? А те казаха: От Харан сме. И им каза: Познавате ли Лаван, сина на Нахор? Отговориха: Познаваме го. И им каза: Здрав ли е? А те казаха: Здрав е, и ето, дъщеря му Рахил идва с овцете. А той каза: Ето, още е много рано, не е време да се прибира добитъкът, напойте овцете и идете да ги пасете. А те казаха: Не можем, докато не се съберат всичките стада; тогава отместват камъка от отвора на кладенеца и напояваме овцете. Докато той още говореше с тях, дойде Рахил с овцете на баща си, защото тя ги пасеше. А когато Яков видя Рахил, дъщерята на вуйчо си Лаван, и овцете на вуйчо си Лаван, Яков се приближи и отмести камъка от отвора на кладенеца и напои овцете на вуйчо си Лаван." (Битие 29:4-10)

А ето и това, което се случва и говори във филма:

Яков: "Хей приятели. Приятели мои, от къде сте?"

Овчарите: "От Харан сме."

През това време Яков започва да се опитва да отваля камъка (което според Библията трябва да стане едва, когато той види Рахил) и казва: "Значи пристигнах. Господ ме избави. Познавате ли Лаван, сина на Нахор? "

Единият овчар: "Който не го познава явно идва от далече."

Яков: "Ще ме отведете ли при него?"

Овчарят: "Тя може да те заведе."

Яков: "Това съпругата му ли е?"

Овчарят: "Тя му е дъщеря."

Овчарят: "Този човек търси баща ти."

Рахил: "Ще го заведа веднага щом напоя овцете."

Няма да влизам в подробности с всяка измислица към филма, но съвсем накратко ще се спра на една, която никак не е безобидна. Езически пророк отива при Лаван малко преди пристигането на Яков и му предсказва, че ще дойде човек, от който ще станат богати.
 
Езическият пророк казва: "Когато хвърлих камъните тази сутрин, даде ми се знак. Нов човек наскоро между нас. Човек, чрез който всички ще станем много богати."

Всичко това е вкарано умишлено във филма, с цел да повдигне авторитета сред зрителите на езическите пророчества, които са омразни на Бог:

"Ако се въздигне всред тебе пророк или съновидец и ти означи знамение или чудо, и се сбъдне знамението или чудото, поради което той ти говори, казвайки: Да идем след други богове, (които ти не си знаел), и да им служим, - да не слушаш думите на оня пророк или на оня съновидец; защото Господ вашият Бог ви изпитва, за да узнае дали любите Господа вашия Бог с цялото си сърце и с цялата си душа.  Господа вашия Бог да следвате, от Него да се боите, Неговите заповеди да пазите, Неговия глас да слушате, Нему да слугувате и Нему да сте привързани. А оня пророк или оня съновидец да се умъртви; защото е проповядвал отстъпление от Господа вашия Бог" (Второзаконие 13:1-5)

image

  Езическият "пророк" при Лаван

Малко по-късно, когато Яков вече живее при Лаван езическия "пророк" от филма казва на Лаван: "Това е дело на Яков. До каквото се докосне процъфтява." След това Лаван започва да крои план как да задържи Яков. В Библията обаче се казва, че Лаван се обръща към Яков и му казва, че не може да му работи безплатно, но във филма това е малко промемено:

"нима, като си ми сродник, даром ще ми работиш? Кажи ми, какво да ти платя?" (Битие 29:15)

Така според Библията Яков иска за жена Рахил. И още се споменава, че другата дъщеря на Лаван имала болни очи, но това никак не се забелязва или споменава във филма:

"А Лаван имаше две дъщери, по-голямата се казваше Лия, по-малката се казваше Рахил. Лия имаше болнави очи, а Рахил имаше хубава снага и хубаво лице." (Битие 29:16-17)

image

Лия, която няма дефекти със зрението във филма

Въпреки че в Библията още от самото начало Яков се договаря с Лаван да получи Рахил за жена и седемте години поради любовта му към нея му се видели като няколко дни във филма има допълнителна измислена сцена когато Рахил и Яков разговярят докато той е в почивка.

Рахил: "Защо този Бог, който прави да преуспява всичко, до което се докоснеш иска ти да се мъчиш толкова?"

Яков: "За да стана достоен."

След като разчупва хляба и се моли Яков добавя: "Но един ден

Рахил: "Какво?"

Яков: "Той ще ме възнагради."

Рахил: "Как?"

Яков: "Ако наистина ме обича ще ме дари с твоята любов."

Рахил се оглежда да види дали братята й не са прекалено наблизо и казва: "Внимавай братята ми да не те чуят да говориш така."

image

   Рахил наднича, за да види дали братята й не са наблизо


Яков: "Няма. Докато не се изпълни времето."

Рахил: "Това време няма, докато Лия не се омъжи."

Яков: "Умея да чакам."

Всъщност целия този разговор е умишлено вкаран във филма с много хитра цел - по-късно когато след сватбата с Рахил сестра й заеме мястото в леглото му да излезе, че той е бил предупреден и, че много добре е знаел, че така ще стане. Това е много грозно оскверняване на написаното в Библията. На всичкото отгоре във филма се опитват да представят Яков и Рахил като грешници. И дори си уговарят таен звук за знак, когато искат да разговарят тайно. В случая манипулативно се използва любовта6 между тях. Но истината е, че според Библията те вече са имали уговорена сватба и съвсем морално са можели да си говорят за любовта си понякога когато се виждат, без да се крият от някого. Също така в това двама души да се харесват и да се обичат няма нищо неморално, както и да споделят чувствата си и да говоят за любовта си. Как иначе биха могли да се оженят заедно, ако не са си споделили любовта - това с оглеждането на Рахил е пълна глупост.

След като се целуват Яков казва: "Не се страхувай."

Рахил: "Ако ни видят ще ни убият с камъни."

Яков: "Не бягай от мен Рахил, моля те."

Рахил: "И да искам, немога. Но трябва да внимаваме."

Рахил дори издава звук със езика си и казва: "Чу ли това?"

Яков: "Да."

Рахил: "Това ще бъде знак между двама ни, че единият от нас иска да говори с другия. Ако чуеш същия отговор, значи че наоколо няма хора.

Едва след този разговор следва разговорът между Лаван и Яков, когато се договарят да му работи седем години за нея. В разговора Лаван споменава, че е противно на обичаите им да омъжи по-младата си дъщеря преди по-старата, с което още веднъж се цели да го оневинят и вината да падне на Яков за по-късната случка на сватбената вечер7. В Библията много ясно се казва, че Яков не знае, че има такъв обичай, но едва на сутринта след сватбената вечер когато разговаря с Лаван научава за това:

"И тъй, Лаван събра всичките хора от това място и даде угощение. А вечерта взе дъщеря си Лия, та му я доведе; и той влезе при нея. И Лаван даде слугинята си Зелфа за слугиня на дъщеря си Лия. Но на утринта, ето че беше Лия. И Яков рече на Лавана: Що е това, което ми стори ти? Нали за Рахил ти работих? Тогава защо ме излъга? А Лаван каза: В нашето място няма обичай да се дава по-младата преди по-старата. Свърши сватбарската седмица с тая; и ще ти дам и оная за работата, която ще ми вършиш още седем години." (Битие 29:22-27)

На всичкото отгоре във филма се показва как преди сватбата Лаван казва на двете си дъщери какво е намислил и така Рахил става съучастница на сестра си и баща си, без да каже на Яков. Не само това, но тя казва и на сестра си тайния звук и когато в брачната нощ влиза в стаята в тъмното Лия му отговаря. Странно ли ви е защо във филма има измислен таен разпознавателен звук, за какъвто никъде не се споменава в Библията? Разпознавателните знаци са начина, по който се разпознават членовете от тайните общества! Добро утро на всички, които току-що се събудиха и започнаха да разбират накъде духа вятъра.

image

   Лаван казва на Рахил и Лия, че първо ще омъжи с измама Лия за Яков

Във филма още Яков и Лаван се пазарят колко години да му работи Яков, но според Библията няма подобно нещо:

"И Яков, понеже обикна Рахил, рече: Ще ти работя седем години за по-малката ти дъщеря, Рахил. И рече Лаван: По-добре да я дам на тебе, отколкото да я дам на друг мъж; живей при мене." (Битие 29:18-19)

Когато Лия започва да ражда деца на Яков, Господ затваря утробата на Рахил да не може за известна време да ражда. Тя дава слугинята си Вала да роди от нейно име. След това започва съревнование между двете сестри и Лия дава слугинята си Зелфа и тя да му ражда. По някое време Рахил ражда първия си син Йосиф. Тогава Яков иска да напусне и да си замине, след което Лаван казва, че е забелязал, че Господ ги е благословил поради Яков и иска той да остане и да му каже каква заплата иска. Яков определя да му дава всяка капчеста и пъстра и всяка черникава между овците, и всяка пъстра и капчеста между козите и това да бъде неговата заплата. Във филма, обаче тази договорка става докато Рахил е още бременна, а когато тя ражда Яков казва на съпругите си, че скоро ще си тръгнат и изчакват удобен случай, за да избягат. Според Библията периода на забогатяването на Яков съвсем не е 5-6 месеца (както във филма, докато Рахил е бременна да се роди Йосиф, в наши дни забогатяването понякога може да стане бързо, но преди не е било така), а по-продължително време - 6 години:

"Но баща ви ме излъга и десет пъти променя заплатата ми; обаче Бог не го остави да ми напакости. Ако кажеше така: Капчестите ще ти бъдат заплатата, тогава цялото стадо раждаше капчести; а ако кажеше така: Шарените ще ти бъдат заплатата, тогава цялото стадо раждаше шарени." (Битие 31:7-8) 

Според Библията Яков е общо 20 години при Лаван, от които 6 години работи след като е откупил жените си:

"Двадесет години вече съм бил при тебе; овците ти и козите ти не се изяловиха; и овните на стадото ти не изядох." (Битие 31: 38)

"Двадесет години вече съм бил в дома ти; четиринадесет години ти работих за двете ти дъщери и шест години за овците ти; и ти десет пъти промени заплатата ми." (Битие 31: 41)

Преди да избягат Рахил взима домашните идоли на баща си и ги скрива в седлото на камилата си според Библията. Във филма Лаван, след като настига Яков следва разговор, който не е точно по Библията, но променен. Дори един от хората, които са с Лаван направо вади меч, но Лаван е предупреден от Бог на сън и въобще няма намерение да навреди по някакъв начин на Яков:

Единият от спътниците на Лаван казва: "Какво чакаш?", след това слиза от коня и изважда малък меч.

Лаван: "Не прави нищо, докато не ти кажа."

image

Един от хората на Лаван дори вади меч 

Лаван се обръща към Яков: "Якове, Якове, сине. Какво направи? Можехме да го обсъдим при мен (последната дума не се чува добре, но звучи, като "при мен" или "примерно")."

Яков: "Ти си много умен човек Лаване, но разговорите с теб водят до години робство."

Лаван: "Но защо открадна боговете ми? Как да преглътна такава обида?"

Яков: "Твоите богове. Несъм ги откраднал."

Лаван: "Защо ме лъжеш?"

Яков: "За нищо на света не бих направил такова нещо. Претърси стана ми. У когото намериш боговете си, той да не остане жив. Кълна се във всичко свято."

Лаван първо влиза в палатката на Лиа и пита: "Защо ти носиш Йосиф?"

Лиа му отговаря: "Рахил е болна."

През това време Рахил скрива фигурките на езическите божества в шатрата си под постелята си и сяда. Според Библията, обаче те през цялото време са под седлото на камилата й и тя е седнала върху тях.
 

image

Рахил седи върху фигурките докато Лаван търси

Рахил докато баща й тършува из шатрата й и седи му казва: "Извини ме татко, че немога да стана пред тебе. Имам обикновеното у жените."

Лаван: "Прости. Скъпа моя."

Ето и точния текст и събития според Библията:

"И Лаван рече на Якова: Що стори ти? Защо побягна скришно и отведе дъщерите ми, като с оръжие пленени? Защо побягна тайно и се скри от мене и не ми се обади? Аз щях да те изпратя с веселба и песни, с тимпани и гусли; ти дори не ми даде да целуна внуците си и дъщерите си; неразумно постъпи. В ръката ми има сила да ви сторя зло; но Бог на вашия баща вчера ми говори и рече: пази се, не говори на Якова ни добро, ни лошо. Добре, тръгнал си, понеже много ти е домъчняло за бащиния ти дом, - но защо си откраднал боговете ми?
Яков отговори на  Лавана и рече: боях се, защото мислех, да не ми отнемеш дъщерите си (и всичко мое). (И рече Яков): у когото намериш боговете си, той няма да бъде жив; пред нашите сродници прегледай, какво (твое има) у мене, и си го вземи. (Но той нищо не намери у него.) Яков не знаеше, че Рахил (жена му) ги бе откраднала. И ходи Лаван в шатрата на Якова и в шатрата на Лия и в шатрата на двете слугини (и ги претърси), но не намери. А като излезе от шатрата на Лия, влезе в шатрата на Рахил. А Рахил бе взела идолите и бе ги турила под седлото на една камила и бе седнала над тях. Лаван претърси цялата шатра, но не намери. И тя рече на баща си: да не се разгневиш, господарю мой, задето не мога да стана пред тебе; защото имам обикновеното у жените. И (Лаван) търси (в цялата шатра), но не намери идолите." (Битие 31:26-35)

 
На другия ден когато е по пътя си Яков вижда Божии ангели, но във филма предпочитат да прескочат свръхестествените неща и този момент просто липсва:

"Тогава Яков отиде по пътя си и ангели Божии го срещнаха. А като ги видя, Яков рече: Това е Божие войнство; и наименува мястото Маханаим" (Битие 32:1-2) 

Според Библията Яков изпраща вестители до брат си Исав без дарове, но във филма е един вестител Цурим с керван от дарове:

"И Яков изпрати пред себе си вестители до брата си Исава в Сирийската земя, на местността Едом; и заръча им, казвайки: Така да речете на господаря ми Исава: Слугата ти Яков тъй говори: Бях пришелец при Лавана, и бавих се до сега; придобих говеда, осли и овци, слуги и слугини; и изпратих да известят на господаря ми, за да придобия благоволението ти." (Битие 32:3-5)  
 
------------------------------------


1 Ролята се играе от гръцката актриса Irene Papas, която по време на снимките на филма Яков е на 68 г. Когато е била на 20 г. все още може да е била горе-долу биваща на външен вид, но за тази роля на Ребека не е подходяща поне от 50-55 години насам! Един от най-известните в България филми, в който е участвала е "Зобрба гъркът" от 1964 г.

image

Дори във филма "Зорба гъркът" от 1964 г. Irene Papas пак не може да мине за хубавица и е по-скоро средно-грозновата.


2 Това е написано по-рано в разказа за раждането на Яков: "Синовете в утробата й взеха да се удрят, и тя рече: ако ще бъде тъй, защо ми е това? И отиде да попита Господа. Господ й рече: две племена са в утробата ти, и два различни народа ще произлязат от твоята утроба; единият народ ще стане по-силен от другия, и по-големият ще служи на по-малкия." (Битие 25:22-23)

3 В българското озвучаване на филма се чува само "ни ярета".

4 Пред Годпод е грях някой да се ожени за своя роднина, като в случая братовчедка, но това събитие е 450 години преди да са дадени Божиите заповеди включени в книгата Второзаконие и просто хората са живеели според техните обичаи.

5 Божий дом

6 Любовта е дадена от Господа на хората, за да може на мъжа и жената да им е приятно и добре да бъдат заедно и да бъдат така за цял живот, но тя също може да се използва за манипулиране. Така например още от времето на кръстоносните походи благодарение на тайни общества започва да се възхвалява любовта, независимо от това дали е греховна. Използвайки този похват хитреци от тайни общества правят популярна измислената легенда за Тристан и Изолда с греховната любов, в която любовта е въздигната над Божиите заповеди и морал. Така те хитро издигат любовта над Божиите закони и манипулират хората да съгрешават. Същата тактика се прави особено сполучливо в киното още от 30-те и 40-те години на ХХ век. 

7 Основоположникът на еврейската нация Яков се жени за първата си жена когато е над 52-53-годишна възраст (може би на около 55-56). Господ умишлено му дава да има 12 деца от четири жени, от които произхождат 12-те еврейски племена. 


На прочелите този постинг ще препоръчам да прочетат и другите три постинга от поредицата.

http://ernest.blog.bg/drugi/2012/01/23/manipulaciite-na-mediite-i-hristiianskite-filmi.888034

http://ernest.blog.bg/history/2012/12/30/otkriite-razlikite-manipulaciite-na-hristiianskite-bibleiski.1036611


http://ernest.blog.bg/history/2013/01/08/otkriite-razlikite-manipulaciite-na-hristiianskite-bibleiski.1039713

А на редовните ми читатели да прочетат и предишния постинг (в последния вариант), към който в последствие направих доста добавки и уточнения:

http://ernest.blog.bg/history/2013/01/08/otkriite-razlikite-manipulaciite-na-hristiianskite-bibleiski.1039713

Моля отваряйте си отделен прозорец и после пействайте линковете, тъй като иначе не са напълно активни и не показват целя текст и илюстрации.

PS

Ако имате библейски филм, който искате да бъде разобличен или да видите разликите, само ми напишете името му, ще го гледам и до няколко дни ще го превърна в подобен постинг.



Тагове:   Яков,   библейски филми,


Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: ernest
Категория: История
Прочетен: 2673100
Постинги: 576
Коментари: 1166
Гласове: 1228
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930