Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.06.2013 19:04 - Открийте разликите, манипулациите на християнските (библейските) филми - 8 "Исус от Назарет" 2 част
Автор: ernest Категория: История   
Прочетен: 4173 Коментари: 0 Гласове:
4

Последна промяна: 17.04.2014 21:46


Днес е ред на втората част от манипулативния филм "Исус от Назарет" от 1977 г., който не изобразява Божия Син Исус Христос точно както е по Библията. Тази поредица от постинги за библейските филми е изцяло моя идея и за първи път открих, че някой християнин е казал нещо против някой библейски филм (браво, не са свършили християните). Още преди да излезне филма и той да го е гледал въз основа на предварителните изявления в пресата, че изобразява Исус като "обикновен човек" проповедника Bob Jones III президент от Университета Bob Jones University в южна Калифорния нарекъл това богохулство. Изпратени били 18 хиляди протестни писма от християни против филма до американската фирма Дженерал мотърс, които дали 3 милиона за направата на този богохулен филм, след което те се отказали от спонсорство и се намесили Проктър ънд гембъл с един милион. Въпреки това приблизителната оценка на зрителите по време на излъчването на "Исус от Назарет" в САЩ същата година била 90 милиона зрители. Но след излъчването на филма не е имало някакви протести от страна на християните - явно хората, които са го гледали не са били много умни за да хванат хитрите врътки и разминавания и идва ред сега да го направя аз.

Богохулният филм е номиниран за британската награда BAFTA през 1978 г. в категориите:

Най-добър телевизионен актьор (Робърт Пауъл)
Най-добър телевизионен сценарий
Най-добра кинематография (телевизия)
Най-добрър оператор
Най-добър звук

Също получава номинация за наградата Еми през 1978 г. в категориите:
Най-добра драма
Най-добър поддържащ актьор (James Farentino)

Въпреки номинациите филма така и не спечелва награда.

Филмът е направен с височайшата подкрепа и "благословия" на папа Павел VI (член на тайно общество), който е личен познат на създателя му Франко Зефирели. Първоначално папата го навивал, но Зефирели се двоумял и отказвал, но в крайна сметка през декември 1973 г. решил да го заснеме. Не е много ясно точно колко десетки милиона долара е струвал филма. Според милионера Lew Grade (ешкенази евреин), който работел заедно със Зефирели всичко струвало 45 милиона долара. Излъчването на "Исус от Назарет" започнало по италианската телевизия на 27 март 1977 г. Филмът бил разделен на пет серии и на 3 април, когато давали втора серия и наближавал Великден папата излязъл и публично приветствал еретичния филм.    

Ще започна с едно малко разминаване. Става въпрос за кръщението на Исус от Йоан Кръстител в река Йордан. Текстът на думите не е точно същия. Във филма Йоан казва на Исус:

"Аз съм този, който трябва да бъде кръстен от теб и ти дойде при мен.

Исус му отговаря: "Така да бъде. Нам подобава да изпълним всяка правда."

В Библията пише:

"А Йоан Го възпираше, казвайки: Аз имам нужда да се кръстя от Тебе, и Ти ли идеш при мене? А Исус в отговор му рече: Остави Ме сега, защото така ни е прилично да изпълним всичко що е право. Тогава Йоан го остави. И като се кръсти, Исус веднага излезе от водата; и, ето, отвориха Му се небесата, и видя Божият Дух, че слиза като гълъб и се спускаше на Него; и ето глас от небесата, който казваше: Този е възлюбеният Ми Син, в Когото е Моето благоволение." (Матея 3:14-17)

image
  Кръщението на Исус
След кръщението на Исус в Новия завет пише, че са се отворили небесата и, че на Него се спуска Божия Дух като гълъб и се чува глас от небесата:

 "И като се кръсти, Исус веднага излезе от водата; и, ето, отвориха Му се небесата, и видя Божият Дух, че слиза като гълъб и се спускаше на Него; и ето глас от небесата, който казваше: Този е възлюбеният Ми Син, в Когото е Моето благоволение." (Матея 3:16-17)

"И когато се кръстиха всичките хора, като се кръсти и Исус и се молеше, отвори се небето, и Светият Дух слезе върху Него в телесен образ като гълъб, който казваше: Ти си Моят възлюбен Син; в Тебе е Моето благоволение." (Лука 3:21-22)


Но във филма показват някъде в небето нещо като гълъб, който се рее, но не се спуска към никого и после без свръхестественото явление - Гласа на Господ, който да проговори, Йоан казва докато Исус е с наведена глава:

"Боже вечният Отец. Чувам гласът Ти. Този е моят възлюблен Син, в когото е моето благоволение."

image
  Йоан Кръстител пророкува, вместо да има свръхестествен глас от небето

  Както може да се види във филма Йоан изглежда малко като в транс. Тук е мястото да изясня, че разликата между изпълнените със Светия Дух и езическите "пророци", които под въздействието на демоните понякога говорели на езици и също говорели от името на демоните е, че при езичниците те изпадат в трансово състояние и дори често нямат никаква представа какво са казали, докато пророците от Бог много добре знаят какво говорят и не изпадат в трансово състояние, но са в пълно съзнание. Това се отнася и при библейското говорене на езици и пророкуване. Примерно винаги когато пророкувам мога да спра, ако поискам при това много добре знам какво става, въпреки че има моменти Светия Дух много силно може да ме изпълва. В един неотдавнашен постинг за молитвата споменавах за говоренето на езици:

http://ernest.blog.bg/drugi/2013/05/02/molitvata.1106360

Във филма има разместени моменти с от тук от там взети пасажи от Библията, но преминали през призмата на създателите, като освен, че има разминавания Исус се подценява и показва доста по-обикновен и уязвим. Във филма е показано, че някаква жена отива при Мария и й казва, че Исус се е върнал и чете в синагогата в Назарет. За този момент в Библията пише:

 "А като дойде в отечеството Си, поучаваше народа в синагогата, тъй че всички се чудеха и думаха: откъде у Него тая премъдрост и тия сили?" (Матея 13:54)

Но във филма нещата са доста по-различни.
 
Равинът в синагогата казва: "Сега ще четем пророчеството от Исая. Кой ще чете?"

Исус отива към него и заявява: "Днес е моят ред равине."


image
   Равинът пита

Исус започва да чете от Исая 61 глава, но текста не е много точно преведен по Библията и казва:

"Дух на Господа е върху мен затова ме помаза да благовестя на бедните, прати ме да лекувам съкрушените сърца да проповядвам на пленените освобождение, на слепите проглеждане, да пусна на свобода измъчените, да проповядвам благоприятната Господна година."

Цитирам точния текст по Библията:

"Духът на Господа Иеова е върх мене; защото Господ ме помаза за да благовестявам на смирените: Проводи ме да изцеля съкрушените в сърце, да проповядвам освобождение на пленниците, и на затворниците отваряне на тъмница; за да проповядвам годината на благоволението Господне" (Исая 61:1-2 използвам цитата от православното издание Цариградска Библия с промяна на писането на три думи като в миналото се е пишело "проповедвам" "сърдце" и "благовествувам")

В Новия завет цитатът, когато Исус чете е написан по следния начин:

"Духът на Господа е на Мене, защото Ме е помазал да благовестявам на сиромасите; прати Ме да проглася освобождение на пленниците, и прогледване на слепите, Да пусна на свобода угнетените, Да проглася благоприятната Господна година"." (Лука 4:18-19)

image
  Исус чете текст от книгата на пророк Исая

След прочитането Исус казва: "Днес се изпълни това писание, което чухте." В синагогата става размирица и след като излиза навън някои дори се опитват да Го убият с камъни, но неговите кандидат ученици Го спасяват, като Андрей дърпа камък от ръцете на един човек, който има намерение да хвърли върху Исус. Но такова нещо не се е случило и нищо подобно не пише в Новия завет, но точно обратното - Исус е приветстван.

image
 
Андрей дърпа камък от ръцете на човек от тълпата и така Го спасява да не Го убият
Тук трябва да уточня, че тази случка във филма е от самото начало на проповядването на Исус, като в Библията пише съвсем различни неща за началото на проповядването на Исус в Галилея:

"А Исус се върна в Галилея със силата на Духа; и слух се разнесе за Него по цялата околност. И Той поучаваше по синагогите им; и всички Го прославяха." (Лука 4:14-15)


Когато отива в Назарет се казва, че наистина е чел посочения цитат от книгата на Исая, но хората го приемат и говорят ДОБРИ неща за Него, а не се опитват да го убият:

"И като затвори книгата, върна я на служителя и седна; а очите на всички в синагогата бяха впити в Него. И почна да им казва: Днес се изпълни това писание във вашите уши. И всички Му засвидетелствуваха, чудещи се на благодатните думи, които излизаха из устата Му. И думаха: Тоя не е ли Иосифовият син?" (Лука 4:20-22)


Така никой не се опитва да убие Исус с камъни в Назарет (Галилея), а още по-малкото да го спасява и то в самото начало на служението му. Наистина в Новия завет има описана по-късна случка в Ерусалим през зимата, когато искат да убият на Исус и се споменава, че в Юдея са искали да го убият, но това във филма е направено за малоумници, които виждат части от случки, които са описани в Библията, но поднесени на зрителя по подходящ хитър начин променят изцяло контекста на събитието и го превръщат почти в подигравка за лумпените (християните), които гледат филма и дори с простите си мозъци го харесват.

"И затова юдеите гонеха Исуса, защото вършеше тия неща в събота. А Исус им отговори: Отец Ми работи до сега, и Аз работя. Затова юдеите искаха още повече да го убият; защото не само нарушаваше съботата, но и правеше Бога Свой Отец, и така правеше Себе Си равен на Бога." (Йоана 5:16-18)
 

Исус отива в Ерусалим и го питат Той ли е Христос (Помазаника), който трябва да дойде: "И настъпи в Ерусалим празникът на освещението на храма. Беше зима; и ходеше Исус в Соломоновия трем на храма." (Йоана 10:22-23).
След като Той казва, че е едно с Отец те искат да го убият: "Юдеите пак взеха камъни за да Го убият. Исус им отговори: Много добри дела ви показах от Отца; за кое от тия дела искате да Ме убиете с камъни? Юдеите Му отговориха: Не за добро дело искаме да Те убием с камъни, а за богохулство, и защото Ти, бидейки човек правиш Себе Си Бог." (Йоана 10:31) и завършването на случката е описано с думите: "Пак искаха да Го хванат; но Той избяга от ръката им." (Йоана 10:39)

"А подир това, каза на учениците: Да отидем пак в Юдея. Казват Му учениците: Учителю, сега юдеите искаха да Те убият с камъни, и пак ли там отиваш?" (Йоана 11:7-8)


След описаната случка във филма на Исус в Назарет, където "искат да го убият" Исус тръгва и преминавайки край живописна картина в градина край някакъв овчар с овце и Андрей и Филип бягат и го настигат. 

image


Исус върви през живописна градина, а отзад го гонят неговите кандидат ученици, които не са в кадър
Андрей и Филип се представят на Исус и искат да станат негови ученици, като казват, че Йоан Кръстител ги изпратил при Него, който вече бил в затвора, но в Библията нещата са съвсем различни. Според Евангелие от Матея Исус вижда Андрей и Петър и той ги избира те да му бъдат ученици и рибари на човеци:

"И като ходеше край галилейското езеро, видя двамата братя, Симона, наречен Петър и брат му Андрея, че хвърляха мрежа в езерото, понеже бяха рибари. И казва им: Елате след Мене и Аз ще ви направя ловци на човеци. И те веднага оставиха мрежите и отидоха след Него." (Матея 4:18-20)

Но според Евангелие от Йоана (откъдето са взели идеята, но създателите на филма са променили и изопъчили всичко) случаят е малко по-различен. Има известно разминаване в текстовете между двете посочени евангелия, но трябва да се знае, че евангелието на Йоан е написано последно и на много места Йоан доуточнява някои неща, които другите автори са пропуснали или са описали с някаква неточност.

"На следния ден Йоан пак стоеше с двама от учениците си. И като съгледа Исуса когато минаваше каза: Ето Божият Агнец! И двамата ученика го чуха да говори така, и отидоха подир Исуса. И като се обърна Исус и видя, че идат подире Му, казва им: Що търсите? А те Му рекоха: Равви, (което значи, Учителю), где живееш?  Казва им: Дойдете и ще видите. Дойдоха, прочее, и видяха где живее, и останаха при Него тоя ден." (Йоана 1:35-39)

Така виждаме, че и според двата библейски цитата във филма има променени неща. Йоан съвсем не в затвора, когато двамата му ученика тръгват след Исус. А когато Исус среща Петър той е доста сприхав и първоначално хич не базари Исус и не го приема, като дори му казва:

"Какво си ме зяпнал1? Ела, можеш да проповядваш на рибата."

Дори като вижда богатия улов Петър не променя много мнението си. Той присъства на свръхестествено изцеление на един парализиран човек пред къщата му, което прави Исус и пак си остава опак. При случката с парализирания човек, който спускат от покрива пак има умишлена врътка. Първо подобна случка наистина се случва по-късно другаде, но освен, че Петър от самото начало повярва и последва Исус, Божият Син дори изцелява тъща му (майката на жена му), когато отива в тях:

"И като стана та излезе от синагогата, влезе в Симоновата къща. А Симоновата тъща беше хваната от силна треска; и молиха Го за нея. И Той, като застана над нея, смъмра треската, и тя я остави; и на часа стана та им прислужваше." (Лука 4:38-39)

Тук трябва да изясна, че Петър не се казва "Петър", но се казва Симон и едва по-късно Исус му дава името "Петър" ("Кифа" на еврейски) означаващо "камък", "скала" или "канара" преведено на гръцки2:

"Като го заведе при Исуса, Исус се вгледа в него и рече: Ти си Симон, син Ионов; ти ще се наричаш Кифа, (което значи Петър)." (Евангелие от Йоана 1:42)

"Пък и Аз ти казвам, че ти си Петър {Значи: Канара} и на тая канара ще съградя Моята църква; и портите на ада няма да й надделеят." (Матея 16:18)

Във филма Петър казва на неговия брат Андрей: "Не съм последовател на свещеници и пророци." Докато говори разни неща дори натъртва: "Защо ми го доведохте?" И докато казва всичко това Петър прилича на пиян. Това е луда подигравка, с която "скалата" или "канарата" е пияница - тоест силите на ада "ще надделеят". Но за да засчете тези хитри врътки във филма наистина трябва да ви сече пипето.

Във филма е включен и момент, който красноречиво говори, че Петър е пияница. Двайсетина минути по-късно след посочения разговор във филма Петър разговаря с един Исусов ученик. Оня му казва: "Няма да ловиш риба, няма да се напиваш и няма да се върнеш в Капернаум." Всички тези измислици съвсем не отговарят на библейските писания.

image

  Андрей и Филип навиват Исус да им стане учител


image
 Петър казва на Исус да "проповядва на рибата"

А относно споменатата случка с парализирания човек спуснат през покрива, тя съвсем не се случва в къщата на Петър, но в някакъв град, който не е упоменат, като хората са дошли с болния човек от някакво село:

"И през един от тия дни, когато Той поучаваше, там седяха фарисеи и законоучители, надошли от всяко село на Галилея, Юдея и Ерусалим; и сила от Господа бе с Него да изцелява. И ето мъже, които носеха на постелка един болен човек, който беше паралитик; и опитаха се да го внесат вътре и да го сложат пред Него. Но понеже не намериха през къде да го внесат вътре, поради народа, качиха се на покрива, и през керемидите го спуснаха с постелката насред пред Исуса.И Той като видя вярата им, рече: Човече прощават ти се греховете." (Лука 5:17-20)

През 17-тата минута от филма Исус направо говори с увъртяни думи, че законът на Моисей е мъртъв камък "мъртви скрижали" и някой, който не разбира добре пита дали трябва да бъде променен - невероятно богохулство, но казано увъртяно по такъв хитър начин, че човек да не може да хване лесно заигравката. Ето обаче какво казва Исус по повод закона:

"Да не мислите, че съм дошъл да разруша закона или пророците; не съм дошъл да разруша но да изпълня. Защото истина ви казвам: Докле премине небето и земята, ни една йота, ни една точка от закона няма да премине, докато всичко не се сбъдне. И тъй, който наруши една от тия най-малки заповеди
3, и научи така човеците, най-малък ще се нарече в небесното царство; а който ги изпълни и научи така човеците, той ще се нарече велик в небесното царство. Защото казвам ви, че ако вашата правда не надмине правдата на книжниците и фарисеите, никак няма да влезете в небесното царство." (Матея 5:17-20)


Филмът е пълен с разни разминавания и няма да се спирам на по-дребните. Има и такива моменти, които няма как да бъдат хванати от обикновен човек, който е чел само Библията, но не познава църковната история. Примерно във филма е показан Йоан Кръстител, който е затворен в една тъмница към двореца на крал Ирод Антипа. Докато Ирод е по време на пир, Йоан Започва да вика и да изобличава. Разминаването тук е историческа неточност. Йоан Кръстител не е бил в тъмница към двореца, но в цитаделата Мачера. Създателите на филма малко прекаляват също като представят Юда Искариотски като "учен човек", който знае езици и се занимава с преводи.


Срамота е, че в български християнски интернет портали сега се предлага този филм.

PS:

Моля четете и предния постинг за първата серия на филма, който беше ъпдейтван многократно:

http://ernest.blog.bg/history/2013/06/13/.1116997



----------------------------------------------------------

1 Артистът Робърт Пауъл (сиентолог), който играе ролята на Исус през целия филм не мигва.

2 Новозаветните текстове, които са запазени са късни и единствено на гръцки, а еврейските са изгубени.


3 Оказва се, че най-малката от Божиите заповеди в закона, която е пренебрегвана от много християни е съботата. Хора, ако следвате Господа спазвайте от любов към Него съботата. Съботата е дадена като вечен завет:

"Прочее, израилтяните да пазят съботата, като я празнуват във всичките си поколения по вечен завет." (Изход 31:16 )

"Защото, както новото небе и новата земя, които Аз ще направя, ще пребъдат пред Мене, казва Господ, така ще пребъде родът ви и името ви. И от новолуние до новолуние, и от събота до събота, ще дохожда всяка твар да се покланя пред Мене, казва Господ." (Исая 66:22-23)


 


Тагове:   исус от назарет,


Гласувай:
4



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: ernest
Категория: История
Прочетен: 2671364
Постинги: 576
Коментари: 1166
Гласове: 1228
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930