Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.04.2013 10:04 - Открийте разликите, манипулациите на християнските (библейските) филми - 5 "Десетте Божии заповеди" втора част
Автор: ernest Категория: История   
Прочетен: 5247 Коментари: 0 Гласове:
2

Последна промяна: 11.03.2014 19:18

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

"Десетте Божии заповеди" е най-комерсиалният библейски филм направен от Холивуд и е донесъл приходи равняващи се на стойност един милиард долара. Издаден е на DVD и продължава да се продава.

Още от самото начало във втората част на филма "Десетте Божии заповеди" след антракта започват да валят разминаванията. Тази част от филма е 1 час и 35 минути, от които само няколко минути са направени наистина по Библията. 

Пред фараона идва пратеник с дарове от троянския крал Приам. Но това е историческа неточност. Приам и Троянската война са поне около 100-200 години преди царуването на Рамзес II, въпреки че точните години не са установени.

Според Библията Моисей има дефект в говора и поради това се обръща към Господ и казва, че не може да говори както трябва и иска някой друг да говори вместо него и Бог дава Аарон да говори вместо Моисей:

"А Моисей рече Господу: Моля ти се, Господи, аз не съм красноречив, нито до сега, нито откак си почнал да говориш на слугата си, а мъчно говоря и съм тежкоезичен. Но Господ му рече: Кой е направил човешките уста? или кой прави човек да е ням или глух, да има зрение или да е сляп? не Аз ли Господ? Иди прочее; и Аз ще бъда с устата ти, и ще те науча какво да говориш.
Тогава каза Моисей: Моля ти се, Господи, прати чрез онзи, чрез когото искаш да пратиш. И гневът Господен пламна против Моисея, и рече: Нямаш ли брат левиецът Аарон? Зная, че той може да говори добре. А и, ето, той излиза да те посрещне и, когато те види ще се зарадва сърдечно. Ти говори нему и тури думите в устата му; и Аз ще бъда с твоите уста и с неговите уста, и ще ви науча какво трябва да правите." (Изход 4:11-15)

По указание от Бог Моисей и Аарон се срещат с еврейските старейшини и след това двамата заедно отиват при фараона:

"След това дойдоха Моисей и Аарон и казаха на Фараона: Така говори Иеова1, Израилевият Бог: Пусни людете Ми, за да Ми пазят празник в пустинята. Но Фараон рече: Кой е Иеова та да послушам гласа Му и да пусна Израиля? Не познавам Иеова, и затова няма да пусна Израиля. А те рекоха: Бог на евреите ни срещна. Молим ти се, нека отидем на тридневен път в пустинята, за да принесем жертва на Иеова нашия Бог, да не би да ни нападне с мор или с нож." (Изход 5:1-3)

Във филма обаче Моисей отива заедно с придружител, но говори сам на фараона, говори си много добре, без дефекти и му казва да пусне евреите. Не споменава нищо за някакъв празник в пустинята, но казва да ги пусне - тоест да ги освободи от робство. В диалога от целия разговор Моисей не се държи както е написано в Библията и акцентът е поставен не върху празника на Бог в пустинята, но на робството на евреите: 

Моисей: "Бог на израел каза: Пусни хората ми да си вървят."

Рамзес II: "Робите са мои. Животите им са мои. Всичко, което притежават е мое. Не познавам твоя бог, нито ще пусна народа на Израел."

 Моисей: "Кой си ти да огорчаваш техния живот в робство? Хората би трябвало да бъдат управлявани от закона, а не от волята на други хора."

image

  Моисей пред Рамзес II. Умишлено съм оставил да се четат и субтитрите към тази илюстрация.


Рамзес II: "Кой е този бог, за да позволя на хората му да си вървят?"

Тогава Моисей протяга гегата си към брат си и казва:

"Аароне хвърли моя прът пред фараона, за да види силата на Бог."

Аарон най-после повдига глас като казва:

"Чрез това ще разбереш, че това е Господ Бог."

Тогава Аарон хвърля гегата и тя се превръща в змия, но според Библията не само, че разговорът е доста различен, но и при първото си посещение при фараона Моисей нищо не прави.
Едва при втората си среща с фараона гегата се превръща в змия. Но има и още една важна подробност, тоягата според Библията не е на Моисей, но на Аарон. А във филма Моисей дори се обяснява на Рамзес, че това е точно тоягата, която той му бил дал, когато го прогонил.
 

image

Моисей взима тоягата си от брат си

Освен това според Библията Моисей е 80-годишен когато отива при фараона, но във филма той не е много възрастен, въпреки че са го направили да изглежда състарен от живота като пастир на овце. От бягството му от Египет не са минали и десетина години. Рамзес си е още съвсем млад, Нефертари също и имат малко дете (син) на около 7 годинки. Бития е все още жива и не само това, но Моисей изглежда по-възрастен от нея. Исус Навин (Джошуа), който във филма е показан, като връстник на Моисей и още в Египет е каменоделец докато Моисей строи град за фараона Сети си остава същия на външен вид, докато Моисей остарява. Според Библията Исус Навин е около 60-80 години по-млад от Моисей и след неговата смърт става водач на израелския народ. 

 image

  Младите Рамзес II, Нефертари и сина им

image

  Бития, когато отива при Моисей

image

    Исус Навин, който е връстник на Моисей от времето когато той го спасява

 При второто отиване на Моисей при фараона жезъла е превърнат в змия:

"А Моисей бе на осемдесет години, а Аарон на осемдесет и три години, когато говореха на Фараона. И Господ говори на Моисея и на Аарона, казвайки: Когато ви говори Фараон и рече: Покажете чудо в себеподкрепа, тогава кажи на Аарона: Вземи жезъла си и хвърли го пред Фараона, за да стане змия. Тогава Моисей и Аарон влязоха при Фараона и сториха, според както заповяда Господ; Аарон хвърли жезъла си пред Фараона и пред слугите му, и жезълът стана змия." (Изход 7:7-10)

След отговора на фараона във филма евреите направо имат намерение да го убият с камъни и той дори не може да остане при тях. Спасен е по заповед на Нефертари и отведен при нея. В предния постинг изясних въпроса за любовта между Рамзес и Нефертари, която е увековечена и няма защо да бъде обект на някакво съмнение. Във филма разбира се щом Моисей е на линия в Египет, измислената гнусна манипулативна любовна сапунка между Моисей и Нефертари трябва малко да се пораздвижи. Така Моисей отива при Великата съпруга на фараона и тя продължава да му се обяснява, колко го обичала:

Нефертари: "Проклинах те. Всеки път, когато Рамзес ме прегръщаше проклинах теб, а не него, защото те обичам."

Моисей: "Моисей, който те обичаше беше друг човек."     

Нефертари: "Не, не беше. Вярваш, че си се променил, но не си. Смяташ се за пророк, мъж на Бог, но аз знам по-добре. Не вярвам, че гръмотевицата само на една планина разтърсва твоето сърце. Както ти разтърсваш моето."

В мръсната сапунка Нефертари дори целува ръката му.

image

  Нефертари целува ръката на Моисей

Моисей: "Нефертари, стоях пред горящата светлина в присъствието на Бог."

Нефертари: "Не беше той, който току-що те спаси. Аз направих това. О Моисей, Моисей. Защо от всички мъже се влюбих в принца на глупаците? Но вярвам във всичко, което ми кажеш, когато съм в обятията ти. Защо отказваш на мен и на себе си?"

Моисей: "Защото съм обвързан на Бог, на народа и на овчарка.?

Нефертари: "Овчарка ли? Каква може да ти бъде тя?"

Няма смисъл да се спирам на целия разговор, достатъчно добре се вижда как всичко това във филма няма нищо общо с Библията и историята на Моисей.

Според Библията следват десетте напасти, с които Бог поразява Египет. Във филма при втората среща с фараона (докато правят езически ритуал) отново казва, че волята на Бог е да пусне израилтяните, но пак нищо не споменава за жертване на Бог в пустинята, което е изтървано умишлено. Отново е повторена грешката с тоягата, като Моисей му подава тоягата си и казва: "Аарон. Протегни тоягата ми над водите." И водата се превръща в кръв. В събитие след около седем дни, за да подценят чудото и в същото време да не направят нарочно филма както е по Библията фараонът е показан като атеист, който дори не вярва в собствените си богове.

Жрецът: "Великий, чуй плачът на Египет."

Фараонът: "Щяха да плачат по-силно, ако трябваше те да правят тухлите. Отпратете ги."

Жрецът: "Хората са измъчени от жажда, от въшки от мухи. Не издържат повече."

Фараонът: "Защо водиш този служител на злото пред мен?"

Жрецът: "Хората напускат храмовете и се отричат от боговете си."

Фараонът: "Какви богове? Вие пророците и жреците създадохте боговете, на които се молите за да се възползвате от страха на хората.2 Когато Нил почервеня, аз също се страхувах, докато дойде вест от една планина отвъд водопадите, която изхвърлила червена кал и отрови водите. Пръчката ли причини това?" 
 
Разбира се във филма отново има объркване. Десетте бедствия идват едно след друго, но във филма докато водата още е кървава и египтяните нямат вода за пиене говорят за вече преминалите няколко напасти, което се вижда от посочения разговор между фараона и жреца.

Фараонът продължава в диалога с Моисей:

"Чудото на твоя бог ли уби рибите и изкара жабите от водата? Чудо ли е мухи и въшки да се хранят с мърша и да разпространяват болести? Тези неща се случиха от само себе си, а не от някакъв си бог!"

Според Библията, обаче фараонът вижда, че има свръхестествено проявление и дори жреците го признават, но просто отказва да пусне целия народ на Израел да жертва на Бог в пустинята. Дори по някое време се опитва да прави пазарлъци, като казва да отидат в неговите владения и "не много далече", но не ги пуска да извършват жертвоприношение на Господ:

"Тогава фараонът повика Моисея и Аарона и рече: помолете се (за мене) на Господа да премахне жабите от мене и от народа ми, и аз ще пусна израилския народ да принесе жертва на Господ." (Изход 8:8)

"И магьосниците работеха да вършат същото с баянията си, за да произведат въшки, но не можаха; а въшките3 бяха по човеците и по животните. Тогава рекоха магьосниците на Фараона: Божий пръст е това. Но сърцето на Фараона се закорави, и той не ги послуша, според както Господ беше говорил." (Изход 8:18-19)

"Тогава фараонът повика Моисея и Аарона и рече: идете, принесете в тая земя жертва на (Господа) вашия Бог." (Изход 8:25)

"И отговори фараонът: ще ви пусна да принесете в пустинята жертва на Господа, вашия Бог, но само не отивайте далеч; помолете се за мене (на Господа)." (Изход 8:28)

"Тогава Фараон изпрати да повикат Моисея и Аарона и рече им: тоя път съгреших; Господ е праведен, а аз и моят народ сме виновни. Помолете се (за мене) на Господа: нека престанат гръмовете Божии и градът (и огънят на земята), и ще ви пусна и няма вече да ви задържам." (Изход 9:27-28)
 
"Фараонът повика Моисея (и Аарона) и рече: идете, извършете служба на Господа (вашия Бог); само дребният и едрият ви добитък да остане, а децата ви нека отидат с вас." (Изход 10:24)

Въпреки всичко във филма Рамзес след повечето напасти и тъмнината казва:

"Аз не познавам неговия бог, нито ще позволя на хората му да си вървят."

Следва най-невероятната измислица. Фараонът във филма решава да избие първородните на израилтяните. В Библията се казва тъкмо обратното, че Господ е казал, че ще убие първородните на египтяните и едната от причините е заради поклонението към техните богове:

"Моисей каза на Фараона: Така говори Господ: Около средата на една нощ Аз ще мина през Египет; и всеки първороден в Египетската земя ще умре, от първородния на Фараона, който седи на престола си, до първородния на слугинята, която е зад воденицата, и до всяко първородно от добитъка. И по цялата Египетска земя ще се нададе голям писък, какъвто никога не е имало, нито ще има вече такъв." (Изход 11:4-6)

Това, което по-нататък се случва във филма е още по-невероятно. Великата съпруга на фараона Нефертари отива в Гошен в къщата на Моисей и се среща с жена му Сепфора. Тя отива там, за да спаси сина му от издадената заповед за избиването на еврейските деца. Колко невероятно! Всичко е обърнато направо на опаки! 
 

image

Нефертари и Сепфора се срещат и раговарят за любимия им

Разбира се в хитрите манипулативни извъртания във филма идва момент в разговора между двете, когато отчитат, че Моисей ги е забравил заради Бог:

Нефертари: "Няма за какво да се страхуваш от мен."

Сепфора: "Страхувам се само от спомена му за теб."

Нефертари: "Беше ли способна да го изтриеш?"

Сепфора: "Той забрави и двете ни. Ти го загуби когато той тръгна да търси неговия Бог. Аз го изгубих когато той намери неговия Бог4."

Нефертари: "Поне ти остави син, който да цениш. Дойдох да спася сина му."

Сепфора: "От какво?"

Нефертари: "От заповедта на фараона, че всяко първородно от Израел трябва да умре."

Сепфора: "Да умре? Боже на Авраам, не му позволявай да направи това. Не и на децата!"

Нефертари: "Един керван, който заминава за Меридиан чака за теб и за сина ти. Моята колесница ще те заведе до него."
 

image

  Керванът на спасението

Нефертари направо остава в къщата на Моисей и когато се връща директно му казва: "Аз принадлежа на теб Моисей." Тя също му съобщава, че съпругата му е заминала със сина му, за да избегне заповедта на фараона за убиването на първородните от евреите, за която Моисей още не знае.

image

  Нефертари казва, че му принадлежи

Щом научава, Моисей изрича проклятие, че първородните на египтяните ще умрат, но в Библията това не е решение на Моисей, нито резултат от неговите думи. Не Моисей, но Господ казва:

"тая нощ ще мина по Египетската земя, и ще поразя всяко първородно в Египетската земя, от човек до добитък, и ще произведа съд над всички египетски богове. Аз съм Господ." (Изход 12:12)

Когато евреите напускат Египет те получават "златото от храма" както се казва във филма, но те не само, че не са получили златни неща от някакъв си храм (в Египет не е имало един храм, но множество на различни божества), но подобни златни прибори от езически храм са мерзост пред Господа и Той заповядва всякакви подобни неща да бъдат унищожавани и златото им да се изхвърля, понеже са мерзост спрямо живия Бог. Това е една от Божиите заповеди, която е омерзена по този начин във филма:

"Кумирите на боговете им изгаряйте с огън; да не пожелаеш да вземеш на себе си среброто или златото, което е върху тях, за да се не впримчиш в него, понеже това е мерзост пред Господа твоя Бог." (Второзаконие 7:25)

Няма да се спирам на дребните разминавания и недомлъвки имащи някакви цели от създателите на филма, но ще обърна внимание на факта, че дори Божиите 10 заповеди, които са изписани на каменните плочи не са точно по Библията, но посъкратени.

Десетте Божии заповеди според Библията, които са написани таман на две места в Стария завет - Изход 20 глава и Второзаконие 5 глава:

1. Да нямаш други богове освен Мен!
2. Не си прави кумир, или какво да било подобие на нещо, което е на небето горе, или което е на земята долу, или което е във водата под земята; да не им се кланяш нито да им служиш, защото Аз Господ, твоят Бог, съм Бог ревнив, Който въздавам беззаконието на бащите върху чадата до третото и четвъртото поколение на ония, които Ме мразят, а показвам милости към хиляда поколения на ония, които Ме любят и пазят Моите заповеди.
3. Не изговаряй напразно Името на Господа твоя Бог; защото Господ няма да счита безгрешен онзи, който изговаря напразно Името Му.
4. Помни съботния ден, за да го освещаваш.
 Шест дни да работиш и да вършиш всичките си дела; а на седмия ден, който е събота на Господа твоя Бог, да не вършиш никаква работа, ни ти, ни синът ти, ни дъщеря ти, ни слугата ти, ни слугинята ти, нито добитъкът ти, нито чужденецът, който е отвътре вратите ти; защото в шест дни Господ направи небето и земята, морето и всичко що има в тях, а на седмия ден си почина; затова Господ благослови съботния ден и го освети.

5. Почитай баща си и майка си, за да се продължават дните ти на земята, която ти дава Господ твоя Бог.
6. Не убивай.
7. Не прелюбодействай.
8. Не кради.
9. Не свидетелствувай лъжливо против ближния си.
10.Не пожелавай къщата на ближния си, не пожелавай жената на ближния си, нито слугата му, нито слугинята му, нито вола му, нито осела му, нито какво да е нещо, което е на ближния ти.

Съкратеният вид на Десетте Божии заповеди според филма:

1. Да нямаш други богове освен Мен!

2. Да не се покланяш на идоли.
 
3. Не изговаряй напразно Името на Господа твоя Бог напразно.

4. Помни съботата и да я освещаваш.

5. Почитай баща си и майка си.

6. Не убивай.

7. Не прелюбодействай.

8. Не Кради.

9. Не свидетелствувай лъжливо против ближния си.

10.Не пожелавай лошо на ближния си.

Ако погледнете филма от гледната точка на създателите му, той представлява комедия, пародия - подигравка с християнството и юдеизма, на всички, които се покланят на Бог и приемат Библията, а образът на Моисей до такава степен е изкривен, че е направен да изглежда като някакъв луд неудачник на моменти, за да бъде достоен за подигравките им. Това може да се каже до известна степен и за Исус Навин. Разбира се създателя на филма Cecil Blount DeMille е наказан от Бог. Той получава удар още преди завършването на филма и умира скоро след това. 

----------------------------

1 Яхве, Еова или Йехова е името на Бога на Израел. Исус е Негов пратеник и Божий син и изкупителна жертва за греховете на човечеството. В някои случаи Той също се прима за Бог. Когато се прави изповед за приемането на Исус за спасител на нечий живот примерно по-добре е да се отправя молитва към Господ и да се каже, че Исус е Божий Син, а може и Бог, което се основава на стиха: "Защото, ако изповядаш с устата си, че Исус е Господ, и повярваш със сърцето си, че Бог Го е възкресил от мъртвите ще се спасиш." (Римляни 10:9). Така например, ако някой желае да направи такава молитва, тя може да бъде ето такава: Господи аз се покайвам за греховете си, моля те да ми простиш и да ръководиш живота ми от този момент. Аз вярвам, че Исус е Божий син и умря на кръста за моите грехове и възкръсна на третия ден от смъртта. Моля те Господи предпазвай ме от лъжедоктрини и ме води в праведен живот според Твоите изисквания и повеления. Да се свети Твоето име както на небето, така и на земята. Амин.

2 Юл Бринър, който играе Рамзес II и в други роли се държи като атеист. Разбира се в Египет фараоните са си вярвали в техните божества и глупости, че са олицетворение на Ра на земята. Именно по тази причина са си издигали собствени храмове, както е направил и Рамзес, което споменавам в миналия постинг.

3 В някои български преводи е "мушици".

4 Това е хитра тактика на манипулиране, с която се цели да се каже, че вярващите хора не могат да обичат и любовта им е насочена еднствено към Господ. Но всъщност истината е, че Гопод е създал жената за мъжа да не бъде сам и тя да му бъде помощница ("И Господ Бог каза: Не е добре за човека да бъде сам; ще му създам подходящ помощник." Битие 2:18) и любовта, за да се обичат и да им е приятно и хубаво да бъдат заедно (за цял живот). Просто човек трябва да уповава за тези неща на Господ, за да получи правилната си половинка, с която е писано, че стават една плът ("И Господ Бог създаде жената от реброто, което взе от човека и я заведе при човека. И рече човекът: ето, това е кост от костите ми и плът от плътта ми; тя ще се нарича жена, защото е взета от мъжа (си). Затова ще остави човек баща си и майка си и ще се прилепи към жена си; и ще бъдат (двамата) една плът." Битие 2:22-24). В противен случай човек може и да уцели, а може и да не попадне на подходяща половинка. В много от езическите народи също е известно за влюбени двойки, които много са се обичали, но има и такива култури, където любовта почти липсва. А също и такива, където жените са били трактувани като предмети и дори когато починел мъжа, ги убивали и погребвали заедно с него, което е мерзост пред Бог. Като се вземе предвид, че мъжете са ходили на война и не рядко са имали по няколко съпруги или наложници, сами можете да си представите колко жени са били убивани и погребвани заедно с тях. Включвам линк към постинг за християнското семейство:
http://ernest.blog.bg/history/2012/11/21/21-noemvri-den-na-hristiianskoto-semeistvo.1022485
 
-------------------------------

PS

Този постинг е продължение на предишния. Филмът е прекалено дълъг и разминаванията, върху които съм се спрял с обяснения са толкова много, че го разделих на две части. За по-голяма яснота можете да четете и двата постинга един след друг.




Гласувай:
2



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: ernest
Категория: История
Прочетен: 2673900
Постинги: 576
Коментари: 1166
Гласове: 1228
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930