Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.11.2014 16:08 - Има ли значение колко дълга е косата при мъжете? Мъжките прически.
Автор: ernest Категория: История   
Прочетен: 13578 Коментари: 2 Гласове:
4

Последна промяна: 29.12.2014 16:22

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

 Повечето хора вероятно дори не са се замисляли по въпроса. В наше време може да се видят различни групи от хора с различна дължина на косата. Мъже с голи глави, с много ниски коси, с дълги коси и тн. Същото се наблюдава и при жените (някои пънкарки скинарки си бръснат главите или носят 2-3 см коса). Всеки сам си решава кое е хубаво според него. При някои професии хората нямат възможност да носят дълги коси или поне изискването е косата да е прибрана и е вързана с ластик на плитка.
Сред различните култури и народи обичаите са различни. В Китай до началото на ХХ век много от мъжете са носели плетени плитки дълги до кръста. Ако на някого по някакъв повод или начин му отрежели плитката се смятало за безчестие и се чувствал засрамен и омърсен. По време на династията Цин мъжете имали частично бръснати глави, като от центъра на главата имали оставена дълга коса сплетена в плитка. Те си бръснели главата на всеки 10 дни. Така било до началото на ХХ век до падането на китайската империя. По времето на империята се считало за предателство някой да откаже да носи обявената от императора прическа и през революцията едно от първите неща, което направили мъжете е да се подстрижат.

image

Мъжките прически в Китай през различните периоди - първият пример е от времето на династия Минг 1645 г., вторият от династията Цин (1644-1912) и третият от времето на революцията

image


Японските самураи също имали специфични прически

При негрите в повечето случаи косата расте бавно и те носят къси коси. В Африка няма племена, които да носят дълги коси, но при ямайските негри (вероятно повечето с примеси от сорта замбо) са разпространени растите.

image

Расти

image

Африканските негри носят къси коси и често се бръснат

Индианците носят дълги коси. Когато в САЩ ги вкарали по резервати единственото, което им останало била дългата коса. Но когато започнали да карат децата да ходят на училище на повечето места ги принуждавали да си сменят имената с английски и ги постригвали насила. Именно от там по време на хипи културата в рок музиката навлиза модата на носенето на дълги коси, като символ на свободата.

image
Рисунка на индиански войн от племето Kaw с частично обръсната глава и скалпов кичур на дълги плитки

image

Снимка на автентичен индиански войн

image

Индианец в традиционна носия

Индианците в Амазония носят къси коси и най-често си подстригват косите в кръг. Вероятно си поставят по някоя купа на главата и каквото е навън се подстригва. В Библията има заповед забраняваща на хората да си постригват в кръг косата, но първобитните индианци до идването на белите са изповядвали езичество и са нямали как да го знаят. 

image

Индианци от Амазония

В римокатолическата секта, въпреки че разполагат с Библии умишлено нарушават тази заповед, като римокатолическите кюрета и почти всякаква паплач от свещеници и монаси се подстригва в кръг и дори по езически тертип си оставя тонзура на главата - подстриган и обръснат кръг във вътрешността на косата. Тонзура при монасите показвала като отличителен белег, че имат по-висок ранг. Тонзурата е канонизирана на Толедския събор през 633 г. Тя била отменена като задължителна в римокатолическата църква на 1 януари 1973 г. В Библията има божия заповед забраняваща човек да се подстригва в кръг:

"Да не стрижете косата на главата си кръгло" (Левит 19:27)

 image

 Римокатолически монах с тонзура

Ирокезите и различни други племена, включително и от равнините са имали обичай да си бръснат косите от двете страни в скалпов кичур, понякога на плитка, друг път вдигайки я нагоре. През втората половина на седемдесетте години при възникването на пънк движението много от пънкарите започват да носят прическа ирокез, други просто се бръснат голи глави, но има и течение на такива с коси наричани хербертс.


image

Съвременен пънкар от Торонто с прическа ирокез

image

Снимка на съвременен индиански танцьор

image

Рисунка на индианец от племето Pawnee
 

В рок музиката има различни стилове или изпълнители и от това навлиза и мода на носенето на различни прически започвайки още от времето на рокабили модовете, после хипи движението, AOR Glam Metal, хеви метал и други метал стилове, пънк, емо и тн.

Бръснарят Джо Чирело от Филаделфия претендира, че е измислил прическата, станала известна като duke"s ass  ("патешкото дупе") през 1940 г. Прическата "патешкото дупе" се превърнала в мода сред млади мъже бунтари и слушащи рок енд рол в англо-говорещите страни през 50-те години.

image
Прическа патешкото дупе

image

Много младежи през 50-те и първата половина на 60-те си правели прически като Елвис Пресли

image

В рок енд рол средите и сред младежите още се носела прическата Pompadour, която може да се види във филмите отразяващи онази епоха.

image

През 50-те години още била доста разпространена прическата канадска ливада (Flat top crewcut)

image

През 60-те години The Rolling Stones са първите музиканти, които излизат с хулигански имидж и по-дълги от общоприетото за времето си коси. Снимка на Ролинг Стоунс от 1965 г.

image   

Тупираните прически при глем метал групите са тяхна запазена марка - Tygertailz

image

image

Модата на обличане и прическите с лек момент на глем се харесват на много от момичетата, което присъства в стила на носене сред изпълнителите на мелодичния рок стил AOR. Две снимки на AOR групата Danger Danger

image

Канадската AOR група Brighton Rock

При възникването на Glam и AOR модата феновете и музикантите от другите стилове отбелязват, че на момичетата масово им харесват глемърите и ей оу арите и масово харесват тази музика, която винаги малко или много се харесва на голяма част от по-нормалните момичета. Именно от AOR и Glam Metal модата по някое време момичетата и жените започват да носят ластични дънки, каквито първоначално са носели единствено рокаджиите (AOR, Glam, а дори и стандартен Hard Rock изпълнители и почитатели на тази музика) и до началото на 90-те и част от хеви и траш метълите (дори Metallica в началото до около 1985 г. с изключение на басиста Клиф Бъртън носят ластични дънки, Бъртън носи чарлстон). Носенето на каубойски ботуши пък е абсолютно винаги актуална мода вече повече от 170-200 години и в рок музиката идва от уестърн, каубой и кънтри модата. На снимката на Brighton Rock добре се виждат четирима от музикантите с каубойски ботуши. В някои щати тук-таме дори и момичета се случва да носят каубойски ботуши.

В рок музиката има два феномена. Първият около средата на 60-те години и е свързан с изявите на The Beatles и The Rolling Stones, когато момичетата пощуряват в истерия и на много от концертите им не може да се чуе музиката от неистовите писъци на момичетата и вторият е с възникването на глем метъла започнало през 1981 г. в Лос Анжелос, както и втората вълна на AOR групи съдържащи малък елемент на глем.
Както отбелязва китаристът на The Rollings Stones Кийт Ричардс в книгата си:

"Понякога се е случвало да свирим дори "Попай моряка" и публиката изобщо да не разбере, защото не можеше да ни чуе." (Кийт Ричардс Life, стр. 147 към бг. изд.)

В Европа във ВеликоБритания възниква новата вълна на хеви метъла около началото на 1980 г. с предшественици няколко години по-рано на групи като Judas Pries и Motorhead. Зад океана главно с център Лос Анжелис много музиканти харесват тази музика и се опитват да пресъздадат подобна, но американският вариант е по-различен и така (без да броим AOR) възникват две направления глем метъл и траш метъл. И трашерите като Death Angel, Exodus и тн. (главно с център бей ейриа - Сан Франциско) още от самото начало отбелязват, че траша се слуша от предимно мъжка аудитория, а глема (и по-късно AOR смесен с Glam) се харесва и пощурява момичетата. Причина за това е по-мелодичната музика, преобладаващо с текстове за любов, която допада на повечето по-нормални момичета и хубавия външен вид на музикантите. AOR модата с малък елемент на Глем малко или много си е винаги актуална.
Включвам линк към мой постинг за някои от по-важните видове съвременна музика и влиянието на различните стилове върху хората и философията свързана с начина им на живот и възприемане на света:

http://ernest.blog.bg/drugi/2013/11/04/muzikata-opera-hipi-hard-rok-hevi-metal-glem-ei-ou-ar-pynk-s.1201045

Като цяло тенденцията от древността е следната - на юг, където е топло и горещо от чисто практични съображения хората са носели къси коси - можем да погледнем статуите и изображенията на римските държавници, на гръцките философи или на Александър Македонски и ще видим, какви са били стандартите сред тези нации. В същото време в Западна Европа много от народите и племената са носели значително по-дълги коси, особено що се отнася до северните народи, където през зимата косата играе още ролята на естествено покритие. По тази причина викингите са имали дълги коси.

image

Бюст на Александър Македонски

image

Александър Македонски с малко по-дълга коса

image

Философът Платон от преди новата ера

image

Бюст на римския император Константин Велики от IV век 

За митичните владетели на салическите франки през ранното Средновековие, известни като меровинги също се знае, че подобно на еврейския герой Самсон са имали дълги коси и са вярвали, че в косата им има магическа сила. Силата на Самсон се криела в косата му:

"Бръснач не е минавал през главата ми, защото аз съм Назирей Богу още от утробата на майка си; ако се обръсна, тогава силата ми ще се оттегли от мене, та ще стана безсилен, и ще бъда като всеки друг човек." (Съдии 16:17)

Според Стария завет дългата коса е символ на святост и хора специално посветени на Бог в назирейство са си оставяли косата да расте дълга, без да я подстригват:

"Когато мъж или жена направи изричен обрек на назирейство, за да посвети себе си Господу, тогава да се отказва от вино и от спиртни питиета, да не пие оцет от вино или оцет от спиртни питиета, нито да пие какво да е питие направено от грозде, нито да яде прясно или сухо грозде. През всичкото време на назирейския си обрек да не тури бръснач на главата си; догдето се изпълни времето, което е обрекъл Господу, ще бъде свет, и нека остави да растат космите на главата му. През всичкото време на обрека си, че ще бъде назирей Господу, да не се приближи при мъртвец; да се не оскверни, заради баща си или майка си, брата си или сестра си, когато умрат; понеже назирейският обрек на Бога му е на главата му. През всичкото време на назирейството си той е свет Господу." (Числа 6:2-8)

Посветеният е свят назирей. Ако по случайност присъствал на смърт се осквернявал и трябвало да се очисти, а през това време дните на очистването не се зачитали за назирейство пред Бог:

"И ако някой умре ненадейно при него, и главата на назирейството му се оскверни, тогава, в деня на очищението си, той да обръсне главата си; на седмия ден да я обръсне. А на осмия ден да донесе две гургулици или две гълъбчета при свещеника при входа на шатъра за срещане; и свещеникът да принесе едното в принос за грях, а другото за всеизгаряне; и да направи умилостивение за него, понеже е съгрешил поради мъртвеца, и в същия ден да освети главата му След това изново да посвети Господу дните на назирейството си и да донесе едногодишно агне в принос за престъпление; а по-предишните дни няма да се считат, защото се е осквернило назирейството му." (Числа 6:9-12)

Когато приключил периодът на назирейството човекът с обрека трябвало да принесе приноси:

"И ето законът за назирея, когато се изпълни времето на назирейството му: да се приведе при входа на шатъра за срещане;  и той да принесе в принос за себе си Господу едно мъжко едногодишно агне без недостатък за всеизгаряне, едно женско едногодишно агне без недостатък в принос за грях, един овен без недостатък за примирителен принос, кош с безквасни пити от чисто брашно смесени с дървено масло, безквасни кори, намазани с масло и хлебния им принос с възлиянията им. И свещеникът да ги представи пред Господа, и да принесе приноса му за грях и всеизгарянето му;
и да принесе овена за примирителна жертва Господу, с коша на безквасните хлябове; свещеникът да принесе още хлебния принос с възлиянието му." (Числа 6:13-17)

Назирейството приключвало с избръсване на косата на човека:

"И назиреят да обръсне главата на назирейството си при входа на шатъра за срещане и да вземе космите на посветената си глава и да ги тури на огъня, който е под примирителната жертва.  И свещеникът да вземе сварената плешка на овена, една безквасна пита от коша и една безквасна кора и да ги тури на ръцете на назирея след като обръсне той главата на назирейството си;  и свещеникът да ги подвижи за движим принос пред Господа; това, заедно с гърдите на движимия принос и с бедрото на възвишаемия принос, е свето на свещеника; и след това назиреят може да пие вино. Това е законът за назирея, който е направил обрек и за приноса му Господу поради назирейството му, освен онова, което му дава ръка; съгласно с обрека, който е направил, така да постъпва според закона за назирейството си." (Числа 6:18-21)

Исус Христос е бил назирей посветен на Бог и по тази причина е имал дълга коса и съвсем неслучайно навсякъде е изобразяван с дълга коса. Сред евреите дори първите християни били наричани "назарейска ерес". За апостол Павел, когато го обвиняват казват:

"понеже намерихме, че тоя човек е заразител и размирник между всичките юдеи по вселената, още и водач на назарейската ерес" (Деяния 24:5)

По тази причина обикновените хора са нямали правото да си пускат безпричинно дълга коса и се е считало за мерзост и неприлично (Израел е южна тропическа страна и там не е практично и хигиенично носенето на дълга коса).

Тъй като посветените на Бог назиреи са си пускали дълги коси в сатанизма всичко е направено на обратно и има ритуално бръснене на коса и носенето на бръсната гола глава. Създателят на сатанинската църква и автор на "Библията на Сатаната" Антон ЛаВей ритуално си обръсва косата на Валпургиевата нощ на 30 април 1966 г. посвещавайки се на дявола и създаването на църквата на сатаната с обявяванетона на "година първа".

 image

   Снимка на Антон ЛаВей, който си обръснал косата в чест на сатаната

Повечето от християните и хал хабер си нямат за тези неща и ходят с прекалено къси коси, като си въобразяват че всичко им е наред и, че хората, които имат дълга коса не са наред. Всъщност това, което съвременните християни смятат за средно дълга коса когато косата покрива ушите в миналото се е считало за нормална къса коса в Европа. И дори се среща в правилниците през Средновековието на рицарските ордени. Идеята на християните да носят къси коси произлиза от думите на апостол Павел в посланията му, където коментира, че жените трябва да си слагат покривало на главата, когато се молят и между другото споменава и за мъжката коса:

"Сами в себе си съдете: Прилично ли е, жената да се моли Богу гологлава? Не учи ли ви и самото естество, че, ако мъж оставя косата си да расте, това е позор за него, но, ако жена оставя косата си да расте, това е слава за нея, защото косата й е дадена за покривало?" (1 коринтяни 11:13-15)

И понякога такива пишман християни, които четат на половина Библията избирателно, там където им харесва започват да спорят с хората. Но след казаното Апостол Павел не свършва, а продължава:

"Но, ако някой мисли да се препира за това, - ние нямаме такъв обичай, нито Божиите църкви." (1 Коринтяни 11:16)

В някои части на страната има тенденция сред момчетата да носят много ниски коси от 2-3 см до голи глави. Това започва спонтанно и по принцип е леко отклонение. Нормалното е човек да има поне толкова коса, колкото да може да си я сресва. В Западна и Централна Европа в продължение на повече от хилядолетие признакът за робство и крепостното селячество е късата нула номер прическа. Нормална и по-дълга коса са носели аристократите, а през XVI век сред тях навлиза и модата да носят перуки. Това все още се прави като официална процедура в Англия от кралския съд. Перуки носели в Древен Египет, Асирия и Вавилон откъдето идва и тази мода. През XVII-XIX век като чат от униформата на войниците в Европа влизала и официалната перука с дълга коса. Особено известна била великата армия на прусаците на Фридрих Велики. През 1780 г. руския генерал Потьомкин премахнал неудобствата в униформите и перуките, като войниците били оставени да бъдат с естествени коси.

image

image
image

Армиите по времето на Фридрих Велики носели задължителни перуки

image

Картина на благородници с перуки от XVII век

 

image

След като наполеоновите войни продължили доста и в наполеоновата войска имало наложен ред. По това време станали модерни бакенбардите.

Сред благородниците бил разпространен обичаят да се кълнат в косите си. Считало се за голяма почит, привилегия или много мил жест на любов някой да подари кичур от косата си. Когато имало случаи крал и кралица да бъдат сваляни от престола, те били публично обръсвани и пращани в манастир.

image

Френският крал Луи XIV, известен като Кралят Слънце

За разлика от крепостните селяни положението в градовете в Европа е било по-различно. В късното Средновековие те придобиват автономност. Дори и обикновените хора живеещи в тях имали право да носят коса с различна дължина, тъй като не са крепостни селяни. А в някои страни на Европа селяните не са стригани нула номер като овце. В Русия, където е имало крепостни селяни дори и през XIX век те са имали коси и по традиция още и бради (въпреки реформите на Петър Велики от 1700 г. да си бръснат брадите). Като цяло символизмът на носене на нула номер и 2-3 см коса е робство, подвластност, крепостничество.
В Средновековна Европа и по-късно до около началото на ХХ век благородниците, а не само те масово носят дълги коси (тук таме има и с къси) с дължина около 22-25 см, вързана отзад с лента (пандела). Можете да гледате някой филм от времето на наполеоновите войни в началото на XIX век и ще видите, че мъжете масово носят дълги коси, често на опашки или перуки. В Европа и Америка масово започват да се носят къси коси, не нула номер, но 6-7 см, едва след Първата и Втората световни войни, като отклонение - пост синдром от носенето на униформа и задължителната къса коса в армията.
Къса коса нула номер в България се е практикувало като наказание за децата. България като селска страна в миналото е имало обичай (за да не дават пари) разпространен сред някои родители да подстригват малките деца нула номер за през лятото. В други случаи също така ги подстригвали когато имат или за да нямат въшки. При епидемии от въшки подстригвали всички момчета в училищата нула номер.
През 80-те години всички нормални момчета са си пускали коси, когато могат, но в училищата е било забранено да имат дълги коси и са ги подстригвали задължително и са ги проверявали на входовете на училищата за дължината на косата. Ако някой сметнели, че косата му е по-дълга отколкото трябва го връщали, за да се подстриже. Задължително нула номер са подстригвали и затворниците. Така може да се обобщи, че нула номер е било наказание (освен, ако някой не прави процедури свързани с косата). А съвременното масово ходене с нула номер идва от мутраджийството и мафията в България и започва да се разпространява през втората половина на 90-те. Също така е разпространено сред слушащите рап, тъй като както те подражават на музикантите от афроамерикански произход, които правят тази музика. Вече изясних, че на много от негрите по-бавно им расте косата. Има случаи на някои негри за две години да им пораснат само два и половина сантиметра коса. За разлика от България в другите страни по света не е така, пък и в София не се носи масово нула номер или подобно много ниска коса. Има различни видове хора.

Eдин мой приятел ми разказа забавна история. Наскоро едно момиче от нашия край, която никога не била ходила в София отишла с един наш общ познат музикант, като му станала гадже (ново гадже) в столицата. Като пристигнала в София много се шашкала като гледала, че има момчета и мъже с дълги коси и всички не ходели обръснати и с по 2 см. коса и казала: "Я, ма то като във филма "Революция Зет". Тя си мислила, че няма такова нещо наистина и само по филмите са с дълги коси... ха, ха, ха.

 

 



Тагове:   косата,


Гласувай:
4



1. mvls - Отдавна не ми беше попадало толкова ...
18.11.2014 17:22
Отдавна не ми беше попадало толкова интересно четиво.
цитирай
2. ernest - Радвам се
21.11.2014 08:48
че има хора, които да оценят написаното от мен.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: ernest
Категория: История
Прочетен: 2676785
Постинги: 576
Коментари: 1166
Гласове: 1228
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930